کد مطلب:69598 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:293

نیاز دین به تفسیر و تبیین











خـداونـد، دیـن اسـلام را كـامـل تـریـن ادیـان قـرار داد و بـدون كـمـتـریـن ابـهـامـی بـر رسولش نـازل كـرد و دسـتـوری از اسـلام بـرای پـیامبر (ص) ناگفته باقی نماند. اما آیا پیغمبر (ص) فرصت بیان كلیه احكام را داشت؟

بـسـیـاری از احـكـام بـرای بـیـان بـایـد زمـیـنـه داشـتـه بـاشـد. تـا زمـیـنـه پـیـش نـیـایـد، مـسـائل و احـكـام نـقـل نـمـی شـود. پـیـامـبـر گـرامـی اسـلام نـیـز در مـدت كـوتـاه رسـالت بـه دلیـل اشـتـغـال بـه اداره جـامـعـه، بـروز مشكلات فراوان از ناحیه كفار و مشركان مانند جنگ و... فـرصـت كـافـی بـرای بـیـان تـمـام احـكـام نـداشـت. از ایـن رو بـسیاری از موضوعات در زمان پـیـامبر (ص) پیش نیامد تا حكم آن از جانب آن حضرت بیان شود، و آنچه از احكام اسلامی باقی مـانـده بـود و وقت و شرایط زمانی و مكانی آن محقق نشده بود، پیامبر (ص) به علی (ع) آموخت. در حـقـیـقـت امـام پـس از پـیـامـبـر، یـك كـارشـنـاس دیـن و اسـلام شـنـاس كـامـل از جـانـب خـداسـت كـه عـلوم لازم را از پـیغمبر گرفته و بدون هیچ خطا و اشتباهی به مردم ابلاغ می كند و این مقام از هر امامی به امام بعد منتقل شده است. امام علی (ع) و دیگر امامان معصوم (ع)، دارای چنین مقامی بودند.

بـنـابـرایـن، آنـچـه از احـكام اسلامی در زمان پیامبر (ص) بیان نشده است و نیز تفسیر و تبیین قرآن كریم و پاسخ به مسائل مستحدثه در هر زمان را حاملان علم الهی، امامان معصوم (ع) بیان می كنند. در زمان غیبت امام عصر(عج) نیز فقهای جامع الشرایط با مجاهده و كوشش طاقت فرسا، با استفاده از قرآن و احادیث، به مسائل تازه پیش آمده، پاسخ می گویند و دین و شریعت را از تحریف و تغییر حفاظت می نمایند.